Teràpia individual
La teràpia individual és la trobada entre el terapeuta i el pacient en un ambient d’acceptació, confidencialitat i obertura on aquest pot expressar els seus problemes i emocions. Aquest model facilita el desenvolupament d’estratègies que permetin a la persona abordar les dificultats que l’han portat a consulta, així com un millor coneixement de si mateix.
L’objectiu primordial que es proposa en teràpia individual és el de recobrar la llibertat interior i promoure el creixement personal de la persona, intentat augmentar la seva satisfacció. Cada pacient és un món en si mateix i com a tal, els objectius que s’aborden depenen fonamentalment de la demanda que presenti.
Com en tot procés, la teràpia està formada per diferents fases i cada trastorn té la seva pròpia teràpia específica. En un primer lloc s’avaluen les diferents àrees que componen l’individu, es valoren les habilitats i els recursos de què disposa, i s’analitzen els problemes que li succeeixen.
Posteriorment, es facilita al client el diagnòstic i es plantegen de manera comuna els objectius terapèutics que es volen aconseguir. A partir d’aquest moment comença la intervenció terapèutica adaptant-se a la demanda del pacient, a les possibilitats terapèutiques i realitzant una intervenció personalitzada. Òbviament, les teràpies seran diferents depenent de l’edat de l’individu.
Teràpia de parella
La teràpia de parella aborda les dificultats i/o problemes de les etapes evolutives i les etapes de transició que poden influir en el funcionament de la mateixa. Tals situacions podem resumir-les en: Problemes de salut d’algun dels seus membres (inclòs la salut mental d’algun d’ells), dificultats en la parella de qualsevol causa, dificultats en les relacions sexuals, problemes que apareguin en l’acceptació i realització d’una separació o divorci, dificultats d’adaptació de parelles reconstituïdes, promoció de les habilitats dels membres de la parella, etc.
L’objectiu de la teràpia de parella és oferir la millor solució possible als problemes derivats de la relació. Lògicament, la teràpia s’adequarà a la demanda que es presenti amb un abordatge diferent depenent de la temàtica disfuncional.
La metodologia s’adaptarà a les causes per la qual la parella hagi necessitat la teràpia. En alguns casos, igual que en la teràpia de família, pot ser útil un abordatge individual a un dels membres de la parella, fins i tot que aquest abordatge sigui realitzat per un terapeuta diferent al que realitzi la teràpia de parella. El nombre de sessions es relaciona amb les causes, la seva problemàtica, així com l’evolució de la mateixa.
Teràpia familiar
La Teràpia Familiar aborda la intervenció i el tractament de la família en el seu conjunt per tal de:
a) Tractar les dificultats que apareixen en les relacions dels membres de la família.
b) Abordar la influència que pot tenir la identificació d’ “un pacient identificat” en relació amb els altres membres de la família.
L’objectiu és aconseguir canvis conductuals a través de la millora d’habilitats relacionals utilitzant tècniques que permetin millorar les relacions dels seus membres. Entre aquestes estratègies estarien els afrontaments adequats i equilibrats entre els seus membres, l’enfortiment de l’empatia entre els membres de la família, així com aspectes psicoeducatius. La Teràpia Familiar arriba a una importància singular sobretot quan els problemes en algun dels seus membres és de llarga durada. La teràpia familiar també aborda els canvis en el cicle vital familiar, les diferents etapes de transició (acolliment familiar, adopció, canvis de llar, famílies reconstituïdes, pèrdues d’algun dels seus membres, duels …), així com la promoció d’habilitats parentals i millora del funcionament familiar.
La teràpia de família es realitza fonamentalment en sessions en que participin tots (o la majoria) dels elements que la componen. En ocasions pot ser molt útil sessions individuals a alguns dels seus membres sense perdre per això la visió integral de tot el sistema familiar en conjunt.
Teràpia sexual
La Teràpia Sexual fa referència al conjunt de tècniques utilitzades per solucionar o millorar les relacions sexuals de les persones. En molts casos, juntament al tractament específic de les tècniques sexuals, s’acompanya d’una intervenció psicoterapèutica tant individual com de parella.
L’objectiu d’una teràpia sexual és aconseguir unes relacions íntimes satisfactòries disminuint l’ansietat que unes relacions sexuals insatisfactòries poden arribar a provocar. Intentem que el pacient es senti còmode des del primer moment, manifestant sense cap temor ni vergonya els motius pels quals creu que necessita aquest tipus de teràpia i prevenint i eliminant els mites i fal·làcies sobre l’activitat sexual. L’objectiu sexual és aconseguir una vida sexual plena i saludable.
Consisteix en un conjunt de tècniques i estratègies psicoterapèutiques individuals i específiques per a cada problemàtica que tenen com a objectiu resoldre els diferents tipus de problemes sexuals que afecten a les persones o a les parelles. Es procura restablir una comunicació eficaç, informar d’aquells aspectes sexuals on pot haver-hi una noció errònia o escassa i la realització de certes tasques específiques.
Neuropsicologia infantil
TDAH, problemes de l’aprenentatge, problemes del neurodesenvolupament, autisme, dislèxia…: Les avaluacions es realitzen mitjançant tests neuropsicològics oferint un diagnòstic precís i un servei especialitzat i integral, acompanyant des del primer moment als infants i a les seves famílies, cobrint les necessitats terapèutiques de cada cas.
Intervenció amb l’objectiu d’optimitzar l’eficàcia del funcionament de les diferents capacitats i funcions cognitives. L’estimulació cognitiva potencia les funcions necessàries per millorar les capacitats cognitives de l’infant, mitjançant un exercici constant i repetit. Realitzem les sessions de manera estructurada i adaptada a les característiques personals de cada nen, mitjançant un pla específic d’estimulació de la memòria, l’atenció, la flexibilitat, la distracció i les funcions executives.
La reeducació psicopedagògica és un reforç acadèmic, individualitzat i específic que pretén ensenyar habilitats i competències acadèmiques als nens o joves que ho necessitin. A partir d’una avaluació de les necessitats s’inicia la reeducació incloent tècniques que pretenen ajudar el nen a millorar el seu rendiment acadèmic en aquelles àrees que presenta més dificultats.
Neuropsicologia adultos
De malalties neurodegeneratives (Alzheimer, Parkinson, Deteriorament cognitiu …), Accidents Vasculars Cerebrals (AVC: ictus isquèmics, ictus hemorràgics, hemorràgies intracerebrals …), Traumatismes Crani encefàlics (TCE), trastorns neuropsiquiàtrics com ara l’esquizofrènia, el trastorn esquizoafectiu o el trastorn bipolar. Les avaluacions es realitzen mitjançant tests neuropsicològics especialitzats que permetin un diagnòstic precís.
Es tracta de l’aplicació individualitzada d’un conjunt d’estratègies i tècniques d’intervenció, programades i supervisades per un neuropsicòleg. A través de la seva aplicació intensiva i perllongada, pretén la millora de dèficits cognitius com ara la memòria, l’atenció, l’aprenentatge o la capacitat intel·lectual, entre d’altres. Els tractaments es dirigeixen a l’abordatge dels aspectes deficitaris de cada pacient i s’elaboren sempre tenint en compte les seves habilitats, per tal de millorar la qualitat de vida a les activitats quotidianes del pacient.
Conjunt d’exercicis que tenen l’objectiu de prevenir el deteriorament cognitiu, o treballar en el tractament de les fases incipients del mateix, a través de l’aplicació de diferents tècniques d’aprenentatge i de comunicació que permetin exercitar la ment, millorar la memòria o l’atenció. Les sessions d’entrenament cognitiu són preferiblement individualitzades i es duen a terme per professionals especialitzats, neuropsicòlegs. La intervenció pretén la promoció d’un envelliment saludable.
Teràpia de grup
En molts casos, determinats trastorns requereixen una intervenció grupal (a més d’individual) per un millor desenvolupament terapèutic. El grup permet treballar de forma conjunta dimensions deficitàries i símptomes compartits. Això afavoreix un espai de reflexió i treball conjunt.
L’objectiu de la psicoteràpia de grup és ajudar a resoldre les dificultats emocionals i estimular el desenvolupament personal dels participants. L’individu aporta la seva experiència a altres membres del grup, dóna la possibilitat d’ajudar i donar suport als altres i permet treballar aspectes que en molts casos s’han desenvolupat en espais personals. El grup ofereix un temps i un espai que permet reflexionar i comunicar entre ells dificultats semblants. Compartir el malestar fa que no es sentin sols en el seu sofriment i ofereix la possibilitat de sentir-se integrat/a.
Una bona selecció (grups de similars característiques tant per trastorn, evolució del mateix com per edat) permet valorar els pacients que poden beneficiar-se d’una teràpia grupal específica. Un cop realitzada l’adequada selecció, cada grup treballa i planifica de manera específica (amb la guia del terapeuta) estratègies adequades a nivell cognitiu (actituds), emocional i conductual que s’adeqüen al tractament de les seves dificultats. Entre els grups que oferim, estarien:
a. Grup d’ansietat / depressió
b. Grup de dol
c. Grup de problemes d’alcohol i drogues
d. Grup de trastorn límit de la personalitat
e. Grup d’habilitats socials
i. adult
ii. infantil
f. Grup TDAH
g. Altres possibles grups
Nota: La constitució del grup dependrà de nombre d’individus.
Estudis de personalitat i neuropsicològics
Es tracta de l’aplicació d’una sèrie de proves psicomètriques, psicològiques i neuropsicològiques per conèixer de forma més precisa el funcionament del pacient. L’objectiu és l’aplicació d’un tractament individualitzat i precís permetent un millor abordatge psicoterapèutic.
a) Obtenir dades sobre el funcionament tant a nivell cognitiu, emocional, personal i relacional que puguin condicionar el plantejament dels objectius terapèutics.
b) Avaluar les àrees funcionals per identificar les seves possibles dificultats relacionades amb el motiu de consulta.
El nostre equip accedeix a aquesta informació a través d’entrevistes i qüestionaris aplicats, tant al pacient com en alguns casos a persones del seu entorn. Depenent de les proves podrà necessitar més d’una sessió. Les proves que s’apliquen són específiques per avaluar el motiu de consulta i sempre dins del seu rang d’edat i aplicabilitat de la mateixa. Gràcies a aquestes proves podem obtenir informació en diferents aspectes com:
- Avaluació cognitiva: Podem mesurar la capacitat intel·lectual, l’atenció, memòria, funcions executives, etc.
- Avaluació de l’aprenentatge: Avaluar mitjançant proves (adaptades a la seva edat) i tractar les dificultats que presenten.
- Avaluació de la personalitat: Es valoraran aspectes relacionats amb trets de personalitat i que poden estar incidint en l’inici o desenvolupament de problemes de personalitat.
- Avaluació psicopatològica: Aquestes proves valoren l’estat afectiu (ansietat i depressió), el pensament i les seves alteracions. L’avaluació ens permet tractar de forma detallada i específica.
- Avaluació dels aspectes relacionals: Mitjançant una sèrie de proves específiques s’avaluen l’adaptació dels pacients, les habilitats socials, comprenent el seu funcionament relacional i en cas necessari aplicant el tractament necessari. Estudi psicològic i neuropsicològic.
Coaching
El Coaching és un treball metodològic que consisteix en aconseguir el màxim desenvolupament personal i professional de les persones. L’objectiu és generar canvis de perspectiva i augment de compromís i responsabilitat. Es tracta d’una disciplina que treballa en la facilitació dels processos de desenvolupament de les persones com: l’evolució professional, els trànsits de la carrera laboral, l’assoliment d’objectius, la dissolució d’obstacles pel creixement personal i la recerca per millorar els nivells de rendiment.
Els objectius principals del Coaching són bàsicament els següents: aconseguir metes personals, professionals i socials, identificar el propòsit de la persona (la seva motivació personal), desenvolupar noves competències i actituds, potenciar l’autoconeixement, preveure i superar adversitats, empoderament i enfortir l’auto-lideratge.
El coach ajuda al seu client a identificar la seva situació actual i el lloc on vol arribar. S’estableixen objectius i es reflexiona sobre el pla d’acció més adequat per a aconseguir-los. Durant les sessions, el coach escolta i observa al seu client i, a través de les seves preguntes, li fa reflexionar sobre les seves accions, pensaments, opinions, etc.